suikerverslaving: mythe of niet

Suikerverslaving: mythe of niet?

Ik hoor wel eens dat iemand zeggen dat hij verslaafd is aan suiker; dat diegene suiker echt nodig heeft en er niet vanaf kan blijven. Alsof het een drug is waar je steeds meer van wilt. Ze vergelijken suiker zelfs met cocaïne. Dus laten we daar eens induiken in deze blog. Suikerverslaving, is dat een mythe of niet?

Klopt het dat suiker verslavend is?

Laat ik gelijk met het antwoord beginnen: Nee, suiker is niet verslavend.

De producten die geassocieerd worden met een ‘suikerverslaving’ bevatten niet alleen maar suiker. Deze producten bevatten ook vetten. Wat verder een grote rol speelt is de geur en structuur van smakelijke producten, zoals chips, koekjes, chocolade en drop. Zowel de smaak, als het gevoel in je mond zorgt ervoor dat je meer of minder van iets wil eten.

Als suiker echt verslavend zou zijn, zouden we ´s nachts ons bed uit gaan om een pak suiker te pakken en in onze mond leeg te strooien. Dit is echter nog nooit voor gekomen (voor zover wij weten 😉).

Suiker activeert wel je beloningssysteem

Het klopt wel dat suiker, net als drugs, het beloningssysteem activeert. Suiker stimuleert de afgifte van dopamine, wat een plezierig gevoel geeft. Dit betekent nog niet dat je een suikerverslaving kan hebben. Er zijn talloze dingen die je beloningssysteem activeren. Je krijgt ook een ‘dopamineshot’ van wat eten als je honger hebt, water drinken als je dorst hebt of wanneer je goede muziek luistert.

Factoren die je ‘suikerverslaving’ bepalen

Bij suiker gaat het dus niet om een lichamelijke verslaving. Zoals al eerder aangegeven in dit artikel, zijn er veel andere factoren die meespelen waarom jij van bepaalde ‘suikerrijke’ producten niet af kan blijven. Deze factoren zijn:

  • Vetgehalte;
  • Suikergehalte;
  • Zoutgehalte;
  • Geur;
  • Smaak;
  • Gevoel in de mond (structuur).

Kijkende naar ‘verslavende’ producten (producten waar we maar moeilijk vanaf kunnen blijven), zijn dat producten die niet alleen sterk bewerkt zijn, met toegevoegde vetten en/of geraffineerde suikers, maar ook een prettige structuur hebben die fijn in je mond voelt. Denk hierbij aan een smeuïg of knapperig gevoel.

De emotionele relatie en gewoontes spelen ook een rol in het wel of niet kunnen laten staan van een product. Denk bijvoorbeeld aan altijd naar de chocolade grijpen als je verdrietig bent, of een zak chips opeten tijdens het televisie kijken.

Gedraag je niet als een verslaafde

Laat  de overtuiging los dat je verslaafd bent aan suiker. Deze overtuiging maakt het juist ‘verslavend’, een self-fulfilling prohecy. Als je tegen jezelf zegt dat het ‘verslavend’ is, ga je jezelf er ook zo naar gedragen.

Het is belangrijk om te kijken waar voor jou de verleidingen liggen om suikerrijk te eten. Op welke momenten en in welke situaties snak je naar een suikerrijke snack? Hoe kan je het makkelijker maken om de verleiding te weerstaan? Kijk waar jij invloed op kan uitoefenen.

Waarom suiker niet de boosdoener is dat jij niet afvalt

Een suikerverslaving hebben is niet mogelijk. Mag je het dan gewoon eten als je wilt afvallen? Even buiten beschouwing gelaten dat veel suikers eten niet raadzaam is vanuit een voedzaam eetpatroon, is suiker op zichzelf niet de boosdoener die zorgt dat jij niet afvalt.

In een onderzoek uit april 1997 zijn 2 groepen met elkaar vergeleken: beide diëten waren gelijk in calorieën en macronutriënten. Echter was 1 groep van de koolhydraten, 43% sucrose en de andere groep koolhydraten 4% (sucrose is puur suiker). Er bleek geen verschil te zijn in gewichtsverlies of een verschil in het metabolisme.

De producten die men beschouwt als ‘suikerrijk’, bevatten vaak veel calorieën. Door deze toename in kcal, zit je niet in een kcal-tekort en verlies je geen gewicht. Mogelijk zit je zelfs in een kcal-overschot en kom je zelfs aan.

Omgekeerd, als je deze ‘suikerrijke’ producten vermindert in je eetpatroon, zal je eerder in een kcal-tekort zitten en gewicht verliezen. Wil je weten wat een kcal-tekort exact inhoudt? Lees dan in ieder geval deze twee blogs:

Wat doet jij om minder suiker te eten? Laat het weten in de comments. Wil je met één van onze trainers aan je voedingspatroon werken? Vul het contactformulier in. Dan werken we samen aan jouw gezondheid!