Multitasken

Multitasken: is dat handig als je stress wilt voorkomen?

Hoe vitaal je je voelt heeft veel te maken met hoeveel stress je ervaart. Iedereen heeft het in deze moderne tijd druk met van alles en nog wat, dus proberen we te multitasken om zo veel mogelijk gedaan te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan het lezen van een e-mail, terwijl je een gesprek aan het voeren bent aan de telefoon. Scheelt dat je nou eigenlijk tijd en stress? Of gaat het juist ten koste van je gezondheid? Dat lees je in deze blog!

Waar komt de term multitasken vandaan en wat houdt het precies in?

Multitasken is het uitvoeren van meerdere handelingen op hetzelfde moment. De term is afkomstig uit de computerwereld. Er wordt mee bedoeld dat verschillende computerprogramma’s tegelijkertijd actief zijn, gebruikmakend van dezelfde processor.

Multitasken of switchtasken?

Omdat het menselijk brein niet in staat is om meerdere complexe handelingen tegelijkertijd uit te voeren, zijn mensen die bezig zijn met multitasken, eigenlijk aan het snel switchtasken.

Een erg bekend voorbeeld is het bellen, terwijl je achter het stuur zit, zij dit op de fiets of in de auto. Constant wordt de concentratie afgewisseld tussen het verkeer en het telefoongesprek.

Wat zegt het onderzoek?

Onderzoek naar multitasken wijst uit dat het NIET verstandig is te multitasken en wij als mensen daar niet goed in zijn.  Wat wij verstaan onder multitasken is eigenlijk het bovengenoemde switchtasken.

Voor switchtasken geldt hetzelfde. Dat is eigenlijk wat we doen, wanneer we zeggen dat we aan het multitasken zijn.

Het schakelen (switchen) tussen twee taken kost tijd waardoor efficiëntie erg naar beneden gaat en je gemakkelijk fouten kan maken. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van een e-mail naar iedereen uit je team, terwijl dit maar naar 1 persoon bedoeld was. Of wat dacht je van een appje naar de verkeerde persoon sturen, omdat je tv zat te kijken.

Geautomatiseerde taken of activiteiten (zoals wandelen en eten) kunnen wel prima gecombineerd worden met complexere taken. Denk bijvoorbeeld aan een kop koffie drinken, terwijl je een gesprek voert.

Autorijden is overigens GEEN geautomatiseerde taak, ook al denkt men vaak van wel. Automobilisten die handsfree belden, konden bij een onderzoek NIET vertellen welke kleur jas het meisje aanhad die tussen de geparkeerde auto’s liep. Sterker nog, ze hadden het meisje totaal niet gezien.  Automobilisten die niet belden, konden zich uitstekend herinneren dat het om een rode jas ging.

Conclusie

Multitasken (oftewel switchtasken) is geen slimme manier om taken uit te voeren. Wil stress verminderen en zo efficiënt mogelijk werken? Focus je dan op 1 taak tegelijkertijd.
Om je focus te leren verbeteren, kun je bijvoorbeeld focussen op je ademhaling voor 1-5 minuten. Je zal afgeleid raken, maar keer dan rustig terug naar je ademhaling.

Meer tips om multitasken te verminderen/te voorkomen

  •  Zet je telefoon op vliegtuigmodus of stop hem weg in bijvoorbeeld je tas, wanneer je deze niet nodig hebt bij het uitvoeren van een bepaalde taak.
  •  Maak voor elke taak tijdsblokken van 0.5-2 uur, afhankelijk van de grootte van de taak.
  • Als een bepaald idee of gedachte in je opkomt, schrijf deze dan op een papiertje en ga verder met je huidige taak. Zo kan je het in je hoofd loslaten en kan je je verder focussen op de huidige taak.

Hoe ga jij minderen met multitasken? Laat het ons weten in de comments, of stuur ons een appje!