sporten om af te vallen

Moet je sporten om af te vallen?

Wanneer men denkt aan afvallen, denkt men gelijk aan veel sporten, lange hardloopsessies en uren fietsen. Maar moet je sporten om af te vallen? Dat lees je in deze blog!

Sporten om af te vallen, noodzakelijk of niet?

We komen direct to the point!
Nee, sporten is niet noodzakelijk om af te vallen. Of je wel of niet afvalt wordt namelijk bepaald door wat je eet en drinkt. Ook wel je kcal-inname. Wanneer je in een calorieoverschot zit, zal je gewicht toenemen. Als je in een calorietekort zit, zal je gewicht afnemen.

Sporten, het heeft absoluut voordelen

Hoewel het dus niet noodzakelijk is om te gaan sporten als je wil afvallen, zijn er hele goede redenen om wél te gaan sporten tijdens het afvallen.

Sporten zorgt er namelijk voor dat je spieren actief worden en behouden blijven. Je geeft je lichaam het signaal dat de spieren die je traint essentieel zijn om te overleven, waardoor het lichaam deze niet afbreekt. Je lichaam is dan veel sneller geneigd om vetmassa aan te spreken als bron om voor het gewichtsverlies te zorgen.

Sporten zorgt ervoor dat je meer kan eten

Iemand die een actieve levensstijl heeft zal een hogere kcal-behoefte hebben om op gewicht te blijven, dan iemand die inactief is en bijvoorbeeld niet sport. Wanneer je dus gaat sporten, zou je theoretisch iets meer kunnen eten. Hierdoor is het aantal kcal dat je op een dag mag eten om gewicht te verliezen, waarschijnlijk gemakkelijker vol te houden dan iemand die niet sport.

Een voorbeeld:

Bij de Harris Benedict formule om je caloriebehoefte te berekenen, is het verschil bij mij (coach Victor) als volgt:

  • wanneer ik niet sport verbrand ik 2011 kcal op een dag.
  • wanneer ik gemiddeld actief ben (3-5x per week sporten) verbrand ik in die week gemiddeld 2589 kcal per dag.
  • wanneer ik zeer actief bent (7 dagen per week sporten én zwaar werk) zal mijn verbranding uitkomen op zo’n 3184 kcal per dag.

Voor deze berekeningen heb ik mijn eigen gegevens (lengte, gewicht, leeftijd etc.) gebruikt en natuurlijk speelt genetische aanleg ook mee. De waardes die hier uitkomen dienen als een startpunt. Je zal hier nog wel bij moeten sturen aan de hand van de resultaten.

Valt het je ook op?!

Het verschil tussen niet sporten en 3x per week sporten komt neer op een verschil van 500 kcal per dag.

Op weekbasis is dat 3500 kcal!

Gevolgen van spiermassa verliezen

Wanneer je niet sport, zal je zowel spiermassa als vetmassa verliezen. Je eindigt wel met een lichter lichaamsgewicht, maar esthetisch gezien zal er niets veranderd zijn gezien het verschil tussen vetmassa en spiermassa grotendeels gelijk is gebleven.

Sterker nog, doordat je spiermassa bent verloren, zal je (on)bewust minder kcal verbranden door de dag heen. Dit heeft als gevolg dat je caloriebehoefte naar beneden gaat, waardoor je gemakkelijker in een overschot komt en in gewicht zal toenemen.

Spiermassa verbruikt ook iets meer kcal dan vetmassa: namelijk 24 kcal per kilo per 24 uur. Bij vetmassa is dit 19 kcal per kilo per 24 uur.

Wist je dat:

Door te sporten verbrand je meer, maar dit wordt vaak erg overschat. Door een uur hard sporten verbrand je tussen de 300-500kcal. Dit staat gelijk aan het eten van een kleine pastamaaltijd. Om 1 kg vetmassa te verliezen zal je 7000 kcal moeten verbranden. Dat betekent 14-23,5 uur sporten. Minder kcal eten dan je verbrand is daarom altijd de beste strategie.

Conclusie

Moet je sporten om af te vallen? Nee, sporten is niet noodzakelijk om gewicht te verliezen. De voordelen om te gaan sporten (voor zowel de korte termijn als de lange termijn) zijn te groot om te laten liggen. Het zorgt namelijk voor het behoud van je spiermassa en is erg goed voor je algehele gezondheid. Ga dus lekker sporten, blijf actief en kies een sport uit die jij leuk vindt!

Wij bij Verpoorten Vitality raden aan om in ieder geval 2x per week aan krachttraining te doen. Mocht je je afvragen waarom: we leggen het je allemaal uit in deze blogs: Krachttraining voor beginners: de voordelen  & Spieren opbouwen: hoe vaak moet ik trainen per week?

2 antwoorden
  1. Willeke
    Willeke zegt:

    Ik werk 20 uur per week in de thuiszorg, daarnaast elke dag intensief een half uur op de hometrainer, daarnaast 2keer per week met de hond anderhalf uur wandelen, ben 48 en al 6 jr in de overgang, val vóór geen meter af(heb geen overgewicht),en eet toch redelijk gezond.,daarvoor zo,n paar mnd geleden liep ik nog hard zo,n 8 a10 km,naar het hardlopen voelde ik mij enorm goed, ik wil dat eigenlijk weer oppakken, kan dat in 1 keer weer?

    • Bas Verpoorten
      Bas Verpoorten zegt:

      Hoi Willeke,

      Als je je na het hardlopen juist erg goed voelt, zou ik dit zeker weer oppakken. Bouw het wel rustig op. Je bent dan fysiek wel al erg actief, maar je lichaam zal de schokbelasting van het hardlopen niet meer gewend zijn. Begin met een kleiner rondje van 30 minuten. Als dat goed voelt verleng je steeds met 5 minuten.

      Als je graag zou willen afvallen komt het dus aan op je voeding. Gezond eten is goed, maar je krijgt nog steeds te veel calorieën binnen. Het bijhouden van je voeding in een app helpt hierbij.

Reacties zijn gesloten.