Levensstijl veranderen: werk aan je mindset!

Elk jaar nemen veel mensen zich voor om gezonder, fitter en energieker te worden. Helaas vallen er de eerste weken vaak al velen terug in hun oude gewoontes. Wil jij blijvend je levensstijl veranderen? De juiste mindset is hierbij heel belangrijk. In dit artikel leggen we je uit waarom.

Je mindset

Mindset is het antwoord op bijna alles wat je zou willen behalen. Er zijn twee soorten manieren van denken, namelijk een groei-mindset en een statische mindset. Mensen die wél hun doelen behalen en dit weten vast te houden of zelfs weten te overtreffen, hebben een groei-mindset. Het verschil tussen deze twee soorten mindsets, leg ik hieronder uit.

Mindset is trouwens iets anders dan je wilskracht. Wil je daar meer over weten? Lees dan deze blog: Wilskracht trainen, je kant het!

Groei-mindset versus statische mindset

Groei-mindset

Met een groei-mindset neem je je verantwoordelijkheid; in tegenstelling tot iemand met een statische mindset, die eerder geneigd is om de ‘schuld’ bij de ander of de omgeving/omstandigheden te leggen.

Mensen met een groei-mindset zijn gemotiveerd en hebben door toewijding en hard werken een goede voorwaarde om te bereiken wat ze voor ogen hebben. Ze zien obstakels niet als eindstreep, maar juist als mogelijkheid om verder te groeien.
Een obstakel kan iets zijn dat niet (helemaal) goed gaat. Door hieraan te werken kom je een stapje dichter bij je einddoel. Dit noemen we procesgericht denken. Ook dit typeert de groei-mindset.

Statische mindset

Mensen met een statische mindset zijn ervan overtuigd dat ze niks kunnen doen aan hun situatie en ervaren een gebrek aan controle. Zo geven ze bijvoorbeeld de schuld aan hun genen, hun financiële afkomst en/of een gebrek aan talent. Ze begeven zich in de slachtofferrol.
Jouw toekomst wordt voor een deel bepaald door je huidige gedachtegangen en acties. Wil je grip hebben op de toekomst en je kans vergroten om je doel te bereiken? Pas dan je gewoontes aan.

Focus op datgene waar jij controle over hebt

Je levensstijl veranderen is niet makkelijk. Hoe kun je een groei-mindset aanleren en je levensstijl aanpassen naar de persoon die jij wilt zijn? Belangrijk is de overtuiging te krijgen dat JIJ kunt veranderen. Denken in oplossingen en niet in problemen. Door je bewust te zijn van je eigen mindset, kan je leren om deze te veranderen.

Dit zijn een aantal voorbeelden van een statische mindset en een groei-mindset:

Statische mindset Groei-mindset
Ik kan dit niet Hoe kan ik zorgen dat het mij wel lukt om dit wél onder de knie te krijgen?
Andere mensen kunnen het wel Ik kan leren van de mensen die het wel lukt.
Ik heb een fout gemaakt Fouten maken helpt me om te leren. Wat kan ik de volgende keer anders doen?
Ik ben waardeloos Hoe kan ik mijn gevoel van eigenwaarde verhogen?
Ik geef op Ik ga mijn strategie aanpassen.
Ik heb het te druk/ik heb geen tijd Ik ga mijn prioriteiten aanpassen zodat er voldoende tijd is om aan mijn gezondheid te werken. Hoe en waar kan ik tijd vrij maken om aan mijn gezondheid te werken?

Zoals je waarschijnlijk zult opmerken, zijn statische gedachtes statements waar men zich bij neerlegt. Bij de groei-mindset erken je de situatie, maar vraag je jezelf af welke les eruit te halen valt en onderneem je actie.

In welke mindset-vorm herken jij jezelf het meest?

Levensstijl veranderen in kleine stapjes

Zorg ervoor dat de stappen naar jouw doel niet te groot zijn; het is een proces. Met kleinere stappen heeft de verandering een grotere kans van slagen op de lange termijn. Wanneer je gewicht wilt verliezen, houdt dit in dat je nieuwe gewoontes moet aanleren die jou helpen het gewenste gewichtsverlies te bereiken.

Dat kan bijvoorbeeld zijn door elke dag 10 minuten te wandelen en minder op te scheppen bij het avondeten. Heb je een nieuw record behaald met deadliften, dan mag je daar natuurlijk wel extra over opscheppen! 😉

Denk dus in oplossingen van het probleem.

Vind je jezelf te zwaar? Iemand met een groei-mindset gaat het probleem te lijf (pun intended) door bijvoorbeeld bovengenoemde stappen te nemen. Iemand met een statische mindset is geneigd te denken: blijvend afvallen lukt mij niet, ik kom toch steeds weer aan…

Tip: Zorg voor een sneeuwbaleffect

Begin klein en naarmate je momentum creëert, zal je veranderingen zien die niet alleen fysiek zijn maar ook mentaal.
Wanneer je de eerste stapjes onder de knie hebt worden de volgende stappen makkelijker.

Conclusie

Je levensstijl veranderen vraagt om persoonlijke verantwoordelijkheid. Bekijk wat je wél in de hand hebt en laat los wat je niet kunt controleren. Leren denken in oplossingen, in plaats van problemen. Mensen met een groei-mindset zien bij elk probleem mogelijkheden. Mensen met een statische mindset zien bij elke mogelijkheid een probleem. De eerste stap die jij kunt zetten als je van een statische mindset naar een groei-mindset wil gaan, is erkennen dat het mogelijk is om je gedachtes en overtuigingen te veranderen.

Opdracht

Vul bovenstaande tabel aan!
Haal je een probleem voor de geest waar je tegenaan loopt. Wat is je gedachte hierbij? Valt deze gedachte onder een statische of groei-mindset?

Als het onder een statische mindset valt, hoe kan ik deze gedachte dan zo formuleren dat het onder een groei-mindset valt?