genoeg water drinken

Hoe krijg ik genoeg water binnen?

Wanneer ik in de ochtend aan mijn ontbijt zit, drink ik 2 glazen water. Eigenlijk vind ik water best saai om te drinken. Hierdoor krijg ik vaak niet genoeg vocht binnen en dit heeft soms invloed op mijn prestaties tijdens het trainen. Daarom geef ik je in dit artikel een aantal tips hoe je meer vocht binnen kan krijgen en hoe je water smaakvoller kan maken.

Hoeveel water heb je eigenlijk nodig per dag?

Om voldoende water binnen te krijgen, wordt er vaak de richtlijn van 2 liter gegeven. Dit getal kan echter voor sommigen te weinig zijn en voor anderen juist te veel. Ook speelt de temperatuur mee: hoe warmer het is, hoe meer je gaat zweten en hoe meer je moet drinken. Ga je 2-5x per dag naar het toilet, waarbij je urine doorzichtig tot licht geel is, dan is dat een goede richtlijn om te weten of je voldoende vocht binnenkrijgt.

Wanneer je nog onvoldoende water drinkt en dit gaat ophogen, kan dit invloed hebben op de weegschaal.
Ook kan het eventueel gewichtsverlies maskeren. Maak je hier vooral geen zorgen over.

Kan je ook te veel water drinken?

Als jij (net zoals ik) geen liefhebber van water bent, zal de kans klein zijn dat je te veel water drinkt. Een watervergiftiging is theoretisch mogelijk. Maar als je je waterinname verdeelt door de dag heen, samen met de bovengenoemde richtlijnen, zal de kans nihil zijn dat je een watervergiftiging krijgt. Een watervergiftiging kun je oplopen, wanneer er te veel water (of frisdrank of hypotone sportdrank) en
te weinig natrium wordt ingenomen in een korte periode.

Symptomen van watervergiftiging zijn onder andere opzwellende handen en voeten, misselijkheid, braken
en hoofdpijn.

Wat zijn de risico’s van te weinig vocht binnenkrijgen?

Wanneer je te weinig water binnenkrijgt, heeft dit bij een vochttekort van 4% van je lichaamsgewicht al nadelen op je kracht. Een aantal andere klachten/signalen dat je te weinig vocht binnenkrijgt, zijn:

  • Donkere/donkergele urine
  • Minder concentratie (al bij 1-2% vochtverlies van je lichaamsgewicht)
  • Verstopping
  •  Hoofdpijn en duizeligheid
  • Gewrichtspijn of spierpijn.
  • Hongergevoel (wat eigenlijk een teken kan zijn dat je dorst hebt, en geen honger)

Wat telt als vocht?

Vaak denkt men dat water drinken als enige telt om je vocht binnen te krijgen, maar dat is zeker niet het geval. Denk bijvoorbeeld aan koffie en thee, hierdoor krijg je ook vocht binnen. Andere opties zijn bijvoorbeeld cola zero/light en water met een smaakje toegevoegd.

Vanzelfsprekend krijg je ook wat vocht binnen door bijvoorbeeld melk of karnemelk. Echter in deze blog kijken we naar kcal-arme manieren om vocht binnen te krijgen. 20% van je dagelijkse vochtinname krijg je al binnen door het consumeren van vast voedsel. Denk hierbij aan producten zoals komkommer, ananas en wortelen, voornamelijk dus uit groente en fruit.

Hoe maak ik water smaakvoller?

Er zijn veel manieren om water smaakvoller te maken, zoals met thee, een citroenschijfje, een kaneelstokje of een beetje siroop. Dit zijn prima opties, echter kan siroop redelijk wat kcal opleveren. En als je kiest voor een citroenschijfje, waar laat je dan de rest van de overgebleven citroen?

Wil je op een lekkere manier aan je vocht en vitaminebehoefte komen? Probeer dan de bruistabletten van www.phizz.co. Gebruik de kortingscode Bas10 en je krijgt 10% korting.

Wij zijn ook fan van Bolero limonade. Hier kun je allerlei smaken kiezen om je water smaakvoller te maken, met als gevolg dat je meer water gaat drinken en je vochtinname verhoogt! Er zijn bijna 80 smaken, dus genoeg om te kiezen en uit te proberen!

Je kan ook verschillende zero-siropen vinden in de supermarkt. Controleer wel altijd het etiket en ga er niet zomaar vanuit dat er geen calorieën in zitten.

Waarom zou je je waterinname verhogen?

Hopelijk heeft deze blog bijgedragen aan de keuze om je vochtinname te verhogen. Wanneer je dit verhoogt, zal tijdelijk je lichaamsgewicht (kunnen) stijgen. Bedenk wat jou motiveert om je waterinname te verhogen. Bijvoorbeeld het ondersteunen van je doelstelling of om eventuele klachten die je ervaart van (mogelijk) een vochttekort. Water drinken kan je juist helpen als je wilt afvallen, aangezien het een vol gevoel geeft en je hierdoor dus minder kcal in zal nemen.

Conclusie

De voordelen van het binnen krijgen van voldoende vocht zijn o.a.: meer energie, verbetering van mentale prestaties, vermindering van gewrichtspijn, het voorkomen van spierkrampen en een voller gevoel door de dag heen.

Om voldoende vocht binnen te krijgen kun je starten met het drinken van een glas water voor iedere maaltijd. Dit kun je smaakvoller maken door een smaakje toe te voegen, bijvoorbeeld een bruistablet van Phizz, de oploslimonade van Bolero of een andere zero-frisdrank.