Hoe combineer ik wedstrijdsport met krachttraining?

Een sterk en stevig lichaam  kan harder, sneller of langer presteren. Maar niet elke soort krachttraining is goed voor iedere sport. Combineer je wedstrijdsport met krachttraining? Houd daar dan rekening mee.

Welk beweegpatroon zit er in jouw sport?

Verschillende sporten vragen om verschillende beweegpatronen. Wielrennen is een duidelijk voorbeeld van 1 hele specifieke beweging: je trappers ronddraaien met je benen. Ga je roeien? Dan maak je een hele set aan bewegingen, met je benen, rug en armen. Het is de truc om krachttraining te doen die aansluit bij de sport die je doet.

Twee manieren om te trainen

Wanneer je weet welk beweegpatroon belangrijk is in jouw sport, kan je twee dingen doen. Je kunt het beweegpatroon versterken, of je kunt juist andere spiergroepen trainen.

1: Specifieke spiergroepen trainen

Per sport heb je een ander beweegpatroon en dat beweegpatroon kan je versterken of versnellen met krachttraining. Bij volleybal, train je bijvoorbeeld de bovenbenen om hoger te kunnen springen. Van sterkere spieren kan je wel profijt hebben, maar zorg ook dat je die spieren traint in situaties die lijken op de sport die je doet. Let er ook op dat je goed eet als je spieren gaat trainen. Zo verklein je de kans op overbelasting.

2: Trainen om al je spieren sterker te maken

Wanneer je één soort beweging heel vaak uitvoert, is de kans groot dat die spiergroep sterker wordt. Dat is goed voor je sportprestaties, maar niet altijd goed voor jou. Steeds dezelfde spieren belasten kan leiden tot blessures. Daarnaast loop je het risico om andere spiergroepen te verwaarlozen en dat is zonde. Ook die spieren helpen je namelijk bij het sporten.

Fit zijn voor de wedstrijd

Krachttraining is vermoeiend. Neem daarom de tijd om te herstellen van je training, zodat je in de wedstrijd weer fit bent. In iedere sport zijn er intensieve en minder intensieve periodes. Voetbal kent bijvoorbeeld een heel duidelijke seizoensindeling, terwijl een judoka van toernooi naar toernooi gaat. Pas je training daar op aan, niet alleen binnen de week, maar ook binnen het seizoen. Helemaal geen voetbalwedstrijden tijdens de winterstop? Dan is dat het ideale moment om je lichaam sterker te maken zonder dat je spel daaronder lijdt.

Hulp nodig bij het maken van een schema?

Wil je wedstrijdsport met krachttraining combineren? Daar wil ik je graag bij helpen. Van sporten en beter worden in je sport kan je erg genieten, maar dat lukt niet als je de hele tijd moe aan de start verschijnt. Als jij met laat weten welke sport je doet en wanneer je traint, zorg ik voor een trainingsschema dat daar bij past.  Laat je vragen achter in een reactie op dit artikel, of neem contact met me op via het contactformulier. Bellen of appen mag ook: 06-155 454 96.

 

 

Maximafonds kerstrit: ik ben erbij!

Vitaliteit draait om je fit voelen en de dingen kunnen doen die je wilt doen. Helaas heb je dat niet altijd zelf in de hand. Dat heb ik ook ervaren toen ik op jonge leeftijd epilepsie kreeg. Zelf ben ik daar met nog 1 werkend oog goed vanaf gekomen. Daar ben ik heel dankbaar voor. Lees meer